Anasayfa » Kürtaj » Kürtaj İle İlgili Genel Bilgiler

Kürtaj İle İlgili Genel Bilgiler

Kürtaj ile ilgili genel bilgiler:

Her çift istenmeyen gebelik durumu ile karşılaşabilir ve bunun çözümü vardır. İstenmeyen gebelik çözümleri için en önemli konu gebeliğin 10 haftadan küçük olmasıdır. Bu yüzden zaman çok önemlidir. Hiç bir şey yapmadan bekleyip durmak sizlere stress yüklemek ve zaman kaybettirmekten başka hiç bir işe yaramaz.

Kadının en doğal haklarından birisi de kürtaj olmaktır. Hastaların bilgilerinin ve yapılan işlemlerin gizli tutulmasıda hekimliğin en önemli prensiplerinden biridir; hiç kimse sizin kayıtlarınıza ulaşamaz. Kürtaj olmak konusunda rahat olmalısınız, kadın doğum doktoru olarak bizlerin kürtaj olan hastaların bilgilerini ve kayıtlarını her hangi bir kurum yada kuruluşa bildirmek gibi bir yükümlülüğümüz ve uygulamamız yoktur.

Kürtaj nedir?

Kürtaj kadın hastalıkları ve doğum uzmanlarının en sık yaptığı küçük cerrahi müdahalelerin başında yer almaktadır.

Kürtaj sadece istenmeyen gebeliklerin sonlandırılması için yapılan bir mudahale değildir. Fakat en sık istemli gebelik sonlandırılması için yapılır.

Kürtajın yapıldığı diğer durumlar :

• Düşük sonrası rahim içinin temizlenmesi ve kanamanın durdurulması
• Nedeni belli olmayan aşırı ve düzensiz kanamalarda rahim içinin temizlenerek patolojiye gönderilmesi ve tanı konulması ( özellikle ileri yaştaki bayanlarda)

Kürtajın kelime anlamı nedir?

Kürtaj türkçemize 1930 larda fransızca curettage ( bıçak şeklindeki keskin cisimlerle kazınarak temizleme şeklinde yapılan cerrahi mudahale ) kelimesinden girmiştir.

Günümüzde istenmeyen gebeliklerin sonlandırılması şeklinde kullanılmaktadır. Gebelik sonlandırmak için vakumlu kürtaj yöntemi kullanılmasına rağmen gebelik dışındaki tanı koymak için yapılan kürtaj işlemlerinde halen eskiden kullanılan kaşık şeklindeki metalden yapılan cerrahi aletler ( küret ) kullanılmaktadır.

İstenmeyen gebelik tahliyesinde vakum yönteminde kullanılan aletler plastik ve tek kullanımlık olduğu için rahim iç zarına zarar vermez fakat metal küretler rahim iç zarına zarar verir.

Açıklama: kürtaş, kürdaş, kürdas ve kürdaj gibi yanlış olarak kullanılan kelimeler mevcuttur. Doğru yazılışı kürtaj yada küretaj dır. Toplumda bu kelimelerin anlam olarak karşılığı; istenmeyen gebelik sonlandırma, istenmeyen hamilelik sonlandırma, bebek aldırmak, gebeliği sonlandırma dır.

kurtaj

Kimler kürtaj olabilir ( kürtaj şartları )

İstenmeyen hamilelik için kürtaj şartları aşağıdaki şekilde sıralanabilir;

• 18 yaşından büyük evli olmayan kadınların kendi onayları yeterlidir.
• 18 yaşından küçük evil olmayan genç kızların anne yada babasının onay vermesine ek olarak genç kızında onayı gereklidir
• 18 yaşından büyük evli olan kadınların kendi onaylarına eşlerinin onayıda eklenmelidir
• Aranması gereken en önemli şart gebeliğin 10 haftadan küçük olmasıdır. (Gebelik haftası hesaplamayı buraya tıklayarak yapabilirsiniz) Burada şuna DİKKAT etmek gerekir: gebelik haftasının ölçümleri yapılırken kadın doğum doktorunun yada radyoloji doktorunun yaptığı ölçümler esas alınır. Son adet tarihini net olarak hatırlayan hastalarda ultrason ile ölçülen gebelik hastası son adet tarihine göre hesaplanan gebelik haftası ile uyumlu çıkmaktadır. Fakat bazen hastalar son adet tarihini hatırlayamadıkları için yada o ay geç yumurtlama olduğu için ultrason ile hesaplanan gebelik haftası ölçümü son adet tarihine göre hesaplanandan farklı çıkmaktadır. Bundan dolayıda gebelik haftası asıl doktor tarafından yapılan ultrasona göre hesaplanır.

Gebeliği sonlandırma için ayrıcalıklı durumlar:

• Anne karnındaki bebeğin ölmesi yada bekekte ciddi sakatlık olması ( bebek doğduğunda hayati tehlikesi yüksek yada doğar doğmaz ölmesine neden olacak sakatlıklar ) durumunda üç kadın doğum doktorunun katıldığı bir heyet tarafından karar verilerek gebelik sonlandırılabilir. Bu durumda gebelik 10 haftadan büyük olsa da gebelik sonlandırılır.
• Kadında hayati tehlike oluşturacak kadar gebeliğe bağlı olarak kanamanın olduğu durumlarda kadının onayından başka onay gerekmeden gebelik sonlandırılabilir.

kürtaj istanbul anadolu yakası

Kürtaj nasıl yapılır?

Kürtaj olamaya karar verme sürecini aşıp kürtaj olmak için kliniğimize başvuran hastalarımız. Kliniğimizde ultrasonografi ile muayene edilir gebelik haftası saptanır ve kürtaj için gerekli olan şartlara bakılır.

Gebelik sonlandırma işlemi aynı gün içerisinde yada hastanın istediği başka bir gün hastane koşullarında yapılır. Hasta aynı gün kürtaj olmak istiyorsa en az 5 saatlik aç ve susuz olması gerekmektedir. Kürtaj işlemi ilerleyen günlerde yapılacaksa hasta kliniğimize yine aynı açlık ve susuzluk saatini ayarlayarak gelir.

Kürtaj işlemi sırasında anestezi doktoru tarafından yapılan anesteziye sedo analjezi denir ( kürtajda genel anestezi büyük ameliyatlarda yapılan anesteziye göre çok daha hafiftir ). Burda hasta derin uykuya geçmektedir.

Hasta uyuduktan sonra vakulu kürtaj yöntemi ile hastanın gebeliği 5 dakika içerisinde sonlandırılır.

Kliniğimize kürtaj işlemi için başvuru ve sonraki aşamalar aşagıdaki şekilde olmaktadır:

a) Kürtaj yaptırmak için randevu alınması:

İstenmeyen gebelik sonlandırma işleminiz için öncelikle kliniğimizden randevu almanız gerekmektedir. Muayene edileceksiniz ve daha sonra aklınıza gelen ve sormak istediğiniz tüm sorular cevaplandırılacaktır.

b) Muayeniz ve bilgilendirilmeniz:

Kliniğimizde ultrason eşliğinde muayeneniz yapılacak ve gebelik haftanız hesaplandıktan sonra kürtaj işleminin bütün detayları sizlere anlatılacak kafanıza takılan kısımlar aydınlatılacak. Kürtaj olmak istediğiniz gün için hastane randevu zamanı ayarlanacak. Kliniğimize geldiğiniz gün kürtaj olmak istiyorsanız en az 5 saatlik aç ve susuz olmanız gerektiğini unutmayınız.

c) Kürtajın yapıldığı hastanedeki- klinikteki işlemler:

Kürtajın yapıldığı hastane yada özel kliniğe gittiğinizde resepsiyon kısmında kayıt işlemleriniz yapılacak ve sonrasında odanıza cıkarılıp damar yolunuz acılacak.

Daha sonra mudahalenin yapılacağı odada jinekolojik masaya alınacaksınız. Anestezi doktoru tarafından uyutulduktan sonra enfeksiyon bulaşmaması için vajina dezenfeksiyonu yapılacak. Daha sonra gebelik haftasına göre çeşitli büyüklükteki çaplarda olan karmen kanül denen ve tek kullanımlık plastik boru rahim içine yerleştirilir. Boru şeklindeki karmen kanüllerin arkasına vakum basıncını oluşturan enjektör şeklindeki alet adapte edililerek gebelik boşaltılır. Vakumlu kürtaj işlemi gebelik haftasının büyüklüğüne bağlı olarak 2-5 dk sürmektedir. Vakumla kürtaj yöntemini daha sonra gebeliklerinizin sağlıklı şekilde oluşması için kullanmaktayız. Vakumla kürtaj işleminiz Opr.Dr.Özgür KARTAL tarafından yapılacaktır.

Aşağıdaki Şekil-1 Çeşitli büyüklerdeki boru şeklindeki karmen kanülleri göstermektedir.

karmen-kanul

Şekil -2 Vakum basıncını oluşturan enjektör şeklindeki aleti göstermektedir

enjektor-alet

Kürtaj işlemi bittikden sonra siz uyanmadan ultrason ile kürtaj sonunda rahim içinde parca kalıp kalmadığı kontrol edilip işleme son verilir. Siz uyandığınızda kürtaj işleminiz eksiksiz bir şekilde yapılıp kontrol edilmiş olursunuz.

Kürtajı yapılan hastalarımızın istemesi durumunda uyanmadan ağrısız bir şekilde rahim içine spiralleride takılabilir.

Aneztezi doktoru tarafından genel anestezi kürtaj bitiminde sonlandırılır ve hastamız 3-5 dakika içinde tamamen kendine gelir.

Siz anestezi altındayken yapılan ağrı kesiciler sayesinde uyandıktan sonrada ağrınız olmamaktadır.

İsteğe bağlı kürtaj işeminiz bittikden sonra jinekolojik masadan sedyeye alınıp odanıza götürülürsünüz.

Anestezinin etkisi geçtikten sonra hafif gıdalar alabilir su içebilirsiniz. 30-45 dakika takip edildikten sonra sağlıklı bir şekilde taburcu edilirsiniz.
Eğer sizin kan grubunuz negatif ( – ) eşinizin kan grubu pozitif ( + ) ise kan uyuşmazlık iğneniz daha sonraki gebeliklerinizde sorun çıkmaması için kürtajdan sonraki ilk 72 saat içinde mutlaka yapılmalıdır.

• Taburcu olduktan sonra ilk 12 saat içinde araç kullanmak gibi tehlikeli şeyler yapmamalısınız
• Her zamanki günlük işlerinizi yapabilirsiniz
• Yazdığımız antibiyotiği mutlaka kullanmalısınız .
• Ağrınız olmadığı sürece ağrı kesiciyi kullanmanıza gerek yoktur
• Kürtjdan sonra banyonuzu yapabilirsiniz. Fakat 7-10 gün sonraki kontrole kadar suya vucudunuzun tamamen girdiği suları ( deniz, havuz, küvet) kullanmayınız.
• Kürtaj sonrası adet kanamanız hiç olmayacağı gbi bir ay boyuca düzensizde olabilir.
• İlk adet kanaması 45 gün içinde olur. Arada kanamalarınız oluyorsa bunlar adet kanaması olarak sayılmaz

Kürtaj Sonrası

Kürtaj işleminden sonra odanızda alındığınızda ağrınız genellikle olmaz eğer hafif bir ağrınız varsa buda siz uyurken yapılan ağrı kesicinin etkisi ile kısa sürede geçer. Buna rağmen ağrınız devam ederse tekrar ağrı kesici yaptırabiliriz.

Hastalarımızın uyanma süreci sırasında idrar yapma ihtiyacı ve vajende bir dolgunluk hissi oluşmaktadır. Bunun nedeni kürtaj işlemini yaparken vajene yerleştirdiğimiz spekulumu işlemden sonra çıkarmamıza rağmen hale vajendeymiş gibi hissetmenizdendir.

Kürtaj sonrası kanama çok çeşitlilik gösterir bazı hastalarda hiç kanama olmazken bazılarında ara kanamalar olur bazılarındada kanama uzun bir süre devam edebilir. Bunların hepsi normal olarak değerlendirilir.

Kürtajdan 7-10 gün sonra ultrason ile kontrolünüz yapılır ve size uygun doğum kontrol yöntemi önerilir.

Kontrol sonrasında her hangi bir sıkıntı yok ise cinsel ilişki, havuz, deniz herşey serbettir.

Kürtaj işleminden sonraki 3. haftada yumurtlama olayı gerçekleşir ve hiç adet görmeden ikinci bir gebelik oluşabilir. Kürtajınız yeni yapılmış iken tekrar aynı sorunla karşılaşabilirsiniz bu yüzden kontrolden sonra prezervatif ile korunmanızı öneriyoruz. İlk adet kanamanızdan sonra size önerdiğimiz korunma yöntemini kullanabilirsiniz.

Hakkında Jin. Opr. Dr. Özgür Kartal

Jin.Op.Dr.Özgür KARTAL (Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı)Malatyada doğdum ilk, orta ve lise öğrenimini Mersinde tamamladıktan sonra. · 1996-2002 İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesin de tıp eğitimi aldım. · 2003-2008 Kadın Hastalıkları Ve Dogum Uzmanlığı ihtisasını tamamladım. · 2009-2011 mecburi hizmetimi Şanlıurfa Kadın Hastalıkları Ve Doğum Hastanesinde yaptım... Devamı >>